.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح گفتگوي زنده تلويزيوني احمدي‌نژاد با كارشناسان

رئيس‌جمهور يكشنبه شب در گفتگوي زنده تلويزيوني با حضور كارشناسان حضور يافت و به سوالات گوناگون آنان پاسخ داد. وي گفت: هدفمند كردن يارانه ها لايحه دميدن روح تحرك و بالندگي و احيا و بازسازي اقتصاد است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور يكشنبه شب در گفتگوي زنده تلويزيوني با حضور كارشناسان حضور يافت و به سوالات گوناگون آنان پاسخ داد.
پژويان اقتصاد دان و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها و طرح تحول اقتصادي اولين سئوال اين نشست را مطرح كرد و گفت: اين طرح و سياست يك جراحي بزرگ است و به عبارتي زنده كردن يك اقتصاد تقريبا مرده است و مطمئنا تصويب كليات طرح كافي نيست، و جنبه مهمتر جزئيات اين طرح است؛ سئوال من اين است كه چگونه شما و تيم طراح، در روشي كه در دوره اول رياست جمهوري داشتيد تغيير ايجاد كرديد، چون من برخي سياست‌هاي گذشته را مغاير با آنچه كه امروز در اين طرح مطرح است مي‌دانم.
وي افزود: اين طرح يك اقتصاد كارآمد و يك دولت كوچك و ناظر بدون اينكه دخالتي در مسائل اقتصادي داشته باشد ترسيم مي‌كند اما در دولت قبل مسائلي همچون بازار پولي و تعيين نرخ سود به صورت دستوري مطرح بود كه من هم جزو منتقدان آن بودم؛ آيا شما تا انتها با توجه به عزمي كه در شما سراغ داريم آيا تا پايان به اين طرح پايبند خواهيد ماند و اگر شوك‌هايي وارد شود، از اهداف اساسي اين طرح برنمي‌گرديد؟
رئيس جمهور پاسخ داد: تعبيري كه شما از اين لايحه و برنامه بكار برديد، تعبير قشنگتري است چون جراحي ممكن است اين نگراني را بوجود بياورد كه همراه با درد و خونريزي و نوسانات تند در حيات اقتصادي باشد درحالي كه اين برنامه يك نوع احياء و بازسازي اقتصادي و دميدن روح تحرك و بالندگي در اقتصاد است.
وي افزود: بكار بردن تعبير جراحي ممكن است بخشي از اقتصاد ما را در موضع دفاعي ببرد و اين به ضرر طرح است؛ همه بايد همراهي كنند تا يك طرح اقتصادي بزرگ موفق شود.
احمدي‌نژاد تصريح كرد:‌ من تناقضي در مواضع و رفتار اقتصادي دولت نهم و دهم نمي‌بينم؛ در قانون برنامه مصوب شده بود كه دولت تا پايان برنامه سود تسهيلات مبادله‌اي را به زير 10 درصد برساند و دولت هم آنرا دنبال مي‌كرد؛ بعضي‌ها گفتند اين دستوري است اما به هرحال وقتي كه يك چيزي قانون مي‌شود بايد اجرا شود و قانون هم دستور است.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح از ابتدا در برنامه‌هاي دولت بود اظهار داشت: اجراي اين طرح در احكام قانون برنامه سوم و چهارم بوده و هست؛ بعضي‌ها اصرار داشتند كه از همان سال اول اجراي آن آغاز شود و بعضي‌ها نيز به حق نگراني داشتند و مي‌گفتند ما هنوز ابعاد و جزئيات و ظرافت‌ها و آثار تغييرات تند در يارانه‌ها را نمي‌شناسيم و در اختيار نداريم.
احمدي‌نژاد افزود: از همان دو سه ماه اول دولت نهم كارگروه اقتصادي تشكيل شد و موضوع اين شوراي راهبردي بحث‌هاي اقتصادي بود و از همان ابتدا هدفمندكردن يارانه‌ها جزو دستورات كار اين شورا بود كه بحث‌هاي مفصلي در مورد آن مطرح شد و كميته‌هاي زيرمجموعه تشكيل و مطالعات جامعي صورت گرفت و تجربيات ساير كشورها مورد بررسي قرار گرفت، بخش‌هاي مختلف اقتصاد ما مطالعه شد، 50 سال تغييرات و تحولات اقتصادي ايران در بخش‌هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفت و يك تصوير نسبتا روشني از كاري كه بايد انجام شود و آثار آن بدست آمد كه بعد تبديل به لايحه شد.
وي ادامه داد: البته طبق قانون برنامه نيازي به لايحه نبود اما دوستان ما در مجلس علاقمند بودند كه حتما به صورت يك قانون مجزا به مجلس داده شود و از آنجا كه اجراي اين طرح نيازمند وفاق ملي است و همه بايد با هم به يك ذهنيت و عمل مشترك برسيم، دولت هم استقبال كرد و چند ماه نيز تدوين اين لايحه زمان و كار برد و از دي ماه سال گذشته در اختيار مجلس محترم است كه امروز كليات آن تصويب شد.

*جزئيات طرح تحول اقتصادي بايد داراي انعطاف بالا باشد

رئيس جمهور تصريح كرد: اين حرف كاملا درست است كه نفس كليات نمي‌تواند تصوير روشني از آينده بدهد؛ البته تصويب كليات يك گام بلند رو به جلو است و بايد تشكر كنيم كه اكثريت نمايندگان محترم به اين تصميم رسيدند كه اين طرح بايد حتما به سرعت انجام شود اما جزئيات بسيار مهم است چرا كه ما بايد يك قانون روان و با انعطاف بالا در اختيار داشته باشيم چون مي‌خواهيم وارد زندگي مردم شويم و اگر انعطاف پائين باشد ممكن است در برخي از بخش‌ها مشكلاتي بوجود بيايد كه نتوان آنرا به سرعت درمان كرد.
احمدي‌نژاد تاكيد كرد: ما به ضرورت اجراي اين طرح بصورت قطعي رسيده‌ايم و دولت در اين زمينه محكم است و كار را به پيش خواهد برد.
رئيس جمهور در پاسخ به بخش ديگري از سئوال اين كارشناس اقتصادي كه به مثبت بودن اين طرح از جهت غير دستوري بودن اشاره داشت، گفت: نگاه ما از ابتدا همين بود و از ابتدا اعلام كردم كه اقتصاد دولتي به تاريخ پيوسته و يك تجربه شكست‌ خورده است و اقتصاد را مردم بايد اداره كنند و دولت فقط يك نظارت عمومي بايد داشته باشد؛ البته در شرايط ويژه ممكن است دولت به صورت مقطعي دخالت‌هايي را انجام دهد.

*بدون اصلاح نظام توزيع يارانه حتي فرهنگ‌سازي براي اصلاح مصرف اثر ندارد

جمشيدي‌ها عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: مدافعان لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها بر روي دو گزاره خيلي تاكيد مي‌كردند، يكي مصرف بالاي انرژي و ديگري به هدر رفتن توليد نان؛ آقاي دكتر آيا فكر نمي‌كنيد پس از تصويب اين طرح و داده شدن امكان اقتصادي به مردم، اگر زيرساخت‌ها همان زيرساخت‌هاي قديمي باشد، مشكلات همچنان باقي مي‌ماند؟
رئيس جمهور پاسخ داد: بله، اگر ساختارها تغييري نكند، با تغييرات جزئي و حتي با تغييرات كلي اتفاقي نمي‌افتد، اما بايد توجه داشته باشيم كه خود اينكار يك اصلاح ساختار و مقدمه اصلاحات ساختاري بزرگ در اقتصاد است.
وي با اشاره به 4 هدف لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها افزود: ما درحال توزيع منابعي به صورت عمومي هستيم، آيا همه مردم به صورت يكسان و عادلانه از آن بهره مي‌برند؟ خير بلكه دهك‌هاي بالا بيش از 30 برابر دهك‌هاي پائين از منابع عمومي كه دولت توزيع مي‌كند بهره مي‌برند و اين بي‌عدالتي درست مي‌كند كه منشاء مشكلات گوناگون است.
احمدي‌نژاد هدف دوم اين طرح را بهينه‌سازي تخصيص منابع عنوان كرد و ادامه داد: هر خانواده و هر بنگاه و كل جامعه منابع خود را در مصارف توزيع مي‌كند اما اين تخصيص اكنون حالت درستي ندارد چرا كه سبد مصرف‌ها مناسب نيست و ارزش‌هاي مصرف واقعي نيست؛ اگر ما يارانه‌‌ها را اصلاح كنيم به تخصيص بهينه منابع به بخش‌هاي گوناگون كمك مي‌كند.
وي افزود: اين لايحه دو هدف ديگر را هم دنبال مي‌كند،‌ يكي جلوگيري از اسراف است چرا كه ما واقعا چند برابر كشورهاي مشابه درحال مصرف كردن هستيم و اين اسراف است؛ هدف ديگر اصلاح ساختارهاست چرا كه توزيع عمومي يارانه‌ها بهره‌وري، تورم و مديريت‌هاي ما را از حالت تعادل خارج كرده و اجازه نداده كه مديريت‌هاي كارآمد شكل بگيرد.
عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در ادامه سئوال خود اظهار داشت: اين وضع خوبي نيست كه ما نفت را استخراج كنيم و از راه ديگر از بين ببريم؛ آيا راه ديگري جز اين كاري كه شما در نظر گرفته‌ايد وجود نداشت؟ اين لايحه يك كار اقتصادي است و جامع‌شناسان در آن حضور نداشتند يعني شما يك متغير را در نظر گرفتيد درحالي كه عوامل متعددي بر روي مصرف مردم تاثير دارد كه يكي از آنها فرهنگ است؛ رسانه‌هاي ما يك زندگي اشرافي را تبليغ مي‌كنند بنابراين شما چگونه مي‌خواهيد با اندكي پول و تغيير قيمت مصرف را كنترل كنيد؟ آيا در اين ميان فرهنگ فراموش نشده است؟
احمدي‌نژاد با بيان اينكه جانا سخن از زبان ما مي‌گويي، اظهار داشت: مطلب شما درست است، البته يك كميته اجتماعي فرهنگي نيز در زيرمجموعه شوراي راهبردي وجود دارد كه اين مسائل را بحث كرده است.
وي با بيان اينكه صدا و سيما نقش مهمي دارد اما فقط اين رسانه متولي فرهنگ نيست، افزود: نمي‌شود دو رويكرد متناقض را همزمان در كشور به پيش برد و از اين نظر حرف شما درست است.
رئيس جمهور تصريح كرد: در هر صورت وقتي قيمت‌ها واقعي شد، توجيه سرمايه‌گذاري پيدا مي‌شود تا آن وضعيت را اصلاح كند؛ در همين نان 8 درصد آن هدر مي‌رود اما در يارانه‌اي كه ما مي‌دهيم بيش از 30 درصد آن هدر مي‌رود چون روابط ناصحيح شكل مي‌گيرد اما اگر ما توزيع يارانه‌ها را تنظيم كنيم از آن 30 درصد بر اساس محاسبات ما بخشي به خود نانوايي برمي‌گردد و در آن صورت او بايد نان بهتري بدهد و توجيه پيدا مي‌كند كه تجهيزات خود را عوض كند.
وي ادامه داد: اكنون حتي نانوايي‌ها در اين حالتي كه در آن قرار داريم حتي هزينه كارگرشان را هم نمي‌توانند بدهند؛ ما در تهران آزمايش كرديم و ديديم كه در برخي از بخش‌هاي اين شهر با حذف آرد يارانه‌اي، هم سرمايه‌گذاري انجام شد و هم تقاضاهاي فراواني براي ايجاد و گسترش نانوايي‌هاي جديد ايجاد شد و در كنار آن هم كيفيت نان بالا رفت و هم مشتري آن بيشتر شد؛ يعني در عين حال كه ظاهرا قيمت نان بالا رفت اما فروش آن نيز بيشتر شد.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: وقتي يك سنگك با قيمت 80 تومان به فروش مي‌رسد ديگر جايي براي ارتقاي كيفيت باقي نمي‌ماند؛ اما اگر آرد 7 توماني يارانه‌اي بشود 300 تومان و نان 80 توماني بشود 400 تومان، تمام هزينه‌ها براي بهبود كيفيت را پوشش مي‌دهد و آنوقت مي‌توان نظارت و درخواست داشت و در آن حالت اگر فرهنگ‌سازي هم بشود اثرگذار خواهد بود؛ ولي وقتي كار نشدني باشد، فرياد بزنيم و صدا و سيما هم هركاري انجام بدهد، باز هم نمي‌شود.
رئيس جمهور تاكيد كرد: بسياري از نانواهاي ما انسان‌هاي دلسوز و زحمتكشي هستند كه با سيلي صورت خود را سرخ نگاه مي‌دارند و علاقه هم دارند كه كيفيت را بالا ببرند اما امكانش براي آنها وجود ندارد و ما معتقديم كه اگر آن 30 درصد احيا شود مي‌تواند هزينه‌ها را پوشش دهد.

*«خريد اورانيوم» ابتكارعمل ايران براي ايجاد همكاري سازنده در مذاكرات ژنو بود

عنادي كارشناس سياسي با اشاره به نشست اخير ژنو گفت: در جديدترين موضع‌گيري‌ها خانم كلينتون كه در سفر اروپايي خود به سر مي‌برد در ديدار با وزراي خارجه فرانسه و انگليس اعلام كرده كه اين مذاكرات سازنده بود اما دنيا منتظر ايران نخواهد ماند؛ با توجه به توافق طرفين براي دور بعدي مذاكرات در آينده نزديك، شما فضا را در بحث هسته‌اي چگونه مي‌بينيد؟
رئيس جمهور پاسخ داد: ارزيابي ما از نشست ژنو مثبت است و البته افراد در اعلام مواضع خود آزاد هستند، ما مي‌دانيم كه در بين دولت‌ها هم اختلاف نظر وجود دارد يعني در خود فرانسه، انگليس و امريكا بين مسئولان مختلف نظر‌‌هاي مختلفي وجود دارد؛ بعضي‌ حرف‌ها هم مال همان محلي است كه در آن قرار گرفته‌اند، معلوم است كه ملت ايران هم منتظر ديگران نمي‌ماند و اكنون نيز منتظر ديگران نمانده است.
وي افزود: به نظر مي‌رسد يك ذهنيت مشتركي پيدا شده كه اگر بنا است در دنيا كار مثبتي انجام شود و مسائل اصلي جهان حل شود، اين نيازمند مشاركت، تفاهم، احترام به حقوق ملت‌ها و حركت از موضع عدالت است و به نظر ما اين درحال شكل‌گيري است و علت آن چه بوده نيز يك بحث جدا است.
رئيس جمهور تصريح كرد: ملت ايران روي حقوق و مواضع خود ايستاد و ايستاده است.
احمدي‌نژاد نشست ژنو و فضاي جلسه را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اگر عدالت را روي ميز بگذاريم و همه به آن پايبند باشيم، اتفاقات بهتري هم مي‌تواند بيفتد.
وي افزود: فعلا محور گفتگوها بسته پيشنهادي ايران است و ما هم همان را جلو مي‌بريم و اگر بحث‌هاي ديگري مطرح شود آنوقت بايد همه يكسان باشند چون گفتگو در شرايط نابرابر اصلا معنا ندارد.
رئيس جمهور تصريح كرد: من فكر نمي‌كنم مشكلي پيش بيايد و اگر هم كساني بخواهند مشكلي پيش بياورند موفق نمي‌شوند و اگر هم موفق شوند خودشان ضرر مي‌كنند.
كارشناس مسائل سياسي در ادامه سئوال خود با اشاره به درخواست ايران براي خريد اورانيوم با غناي 19.75 درصد براي راكتور تهران گفت: اين موضوع به نوعي در نشست ژنو تاثيرگذار شده است اما اگر اين درخواست ايران اجابت نشود آيا باز هم شما تصور مي‌كنيد كه فضاي مذاكرات مثبت است؟
احمدي‌نژاد پاسخ داد: اين يك ابتكارعمل بود كه ايران براي كمك به تفاهم به خرج داد تا زمينه همكاري سازنده شكل بگيرد و روي نقاط اختلاف نيز اثر سازنده بگذارد و اين يك آزمايش است؛ اغلب كشورهايي كه حضور داشتند اعلام آمادگي كردند و در دوشنبه آينده (19 اكتبر) كارشناسان ما با آنان گفتگو مي‌كنند و شرايط خريد اورانيوم اصطلاحا 20 درصد براي راكتور تهران جهت توليدات دارويي مورد بررسي قرار خواهند داد.

* مدعي جلوگيري از همه تخلفات و سوءاستفاده‌ها در اجراي طرح اقتصادي نيستيم

جمشيد پژويان اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبائي در ادامه نشست رئيس جمهور با كارشناسان كه بصورت مستقيم از شبكه اول سيما پخش شد با بيان اينكه اختلاف‌نظر جامعه شناسان و اقتصاددانان بسيار قديمي است، اظهار داشت: اين برمي‌گردد به زماني كه اقتصاد خودش را از علوم انساني ديگر جدا كرد و به عنوان يك علم مستقل مطرح شد. جامعه شناسان پايبند ساختارها و ... شدند ولي اقتصاددانان اعتقاد داشتند كه حتي ساختارها را نيز علائم اقتصادي درست مي‌كنند. از جامعه آمريكا مثالي مي‌زنم، ‌اين جامعه كه به عنوان يك جامعه مصرف در دنيا مطرح است، چند دهه است كه يكي از صرفه‌جوترين اقوام و ملت‌ها بوده‌اند و اينها زماني اسراف‌‌كار شدند كه علائم اقتصادي اينها را به سمت مصرف زياد هدايت كرد. يعني اينها توانستند با خريد بيشتر و خريد قسطي معافيت‌هاي مالياتي پيدا كنند و در نتيجه آن فرهنگشان تغيير كرد؛ اما عكس اين در ژاپن اتفاق افتاد، يعني ژاپني كه بسيار صرفه‌جو و پس‌انداز كننده در دهه‌هاي ميانه تا نزديك انتهاي قرن گذشته بوده، الان تبديل شده است به كشوري كه مصرف كننده و اسراف‌‌كار است كه باز هم اين از طريق دادن علائم قيمت‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بوده است.
وي افزود: بدون شك اگر علماي اهل سخن مردم را تشويق كنند و بگويند چه كار خوب است و چه كار بد، ‌مردم در زمينه زندگي مادي خود ممكن است مقداري گوش دهند ولي تا زماني كه علائم قيمت‌ها را نگيرند شما انتظار نداشته باشيد، كه گوش فراگير داشته و عكس‌العمل مثبت نشان دهند.
در ادامه اين برنامه تلويزيوني، جمشيدي‌ها عضو هيئت علمي و رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران با بيان اينكه خدمت اقتصاددانان ارادت دارم ولي فكر كنم اگر فرمولي جاي ديگري از دنيا استفاده شده باشد، واقعا حتي در حوزه فيزيك هم نمي‌توانيم در ايران از آن استفاده كنيم، چرا كه تركيب عناصر اجتماعي در جوامع مختلف متفاوت است، گفت: البته آقاي دكتر (پژويان) در مثالي كه از ژاپن زدند، خودشان نظر خودشان را رد كردند؛ چرا كه گفتند ژاپني‌ها وقتي قيمت‌ها واقعي بوده به سمت اسراف رفتند.
جمشيدي‌ها در ادامه سخنان خود از احمدي‌نژاد پرسيد: آيا اين طرحي كه جنابعالي داديد با آن تئوري شما در باب توسعه بومي ارتباطي دارد؟
احمدي‌نژاد در پاسخ به جمشيدي‌ها با بيان اينكه همه مسائل به هم ارتباط دارند اما لزوما در تصميم‌گيري‌ها نمي‌شود هر چيزي را به چيز ديگر ارتباط داد، خاطرنشان كرد: شايد بشود اين سوال را مطرح كرد كه ما يك مشكلي داريم و به نظر شما چه كار بايد كرد؟ بعضي‌ وقت‌ها مي‌شود اين را ارجاع بدهيم به چند مسئله كلي كه قابل اندازه‌گيري روشن نيست يا اندازه‌گيري آن بسيار سخت است اما مديريت جامعه نمي‌تواند اين كار را بكند، بلكه بايد به سمت عواملي برود كه حتي‌الامكان قابل اندازه‌گيري باشد تا بتواند اندازه‌گيري كرده و حركت كند.
وي با اشاره به اينكه آن برنامه‌ريزي براي تعالي بومي يا متكي بر مباني بومي مي‌تواند با اين طرح تحول اقتصادي نيز ارتباط داشته باشد و اين طرح مقرب آن باشد، تصريح كرد: فرهنگ بومي ما مبتني بر مصرف بهينه بود؛ شما ذهنتان را 40 سال قبل ببريد و ببينيد پدر و مادرهاي ما چگونه زندگي و مصرف مي‌كردند و اقتصاد خانواده چطور بود؟ بسيار حساب شده و دقيق؛ اينجور نبود كه انسان‌هاي عقب‌افتاده‌اي باشند و يا نتوانند فرزندان برازنده‌اي را به جامعه تحويل بدهند، بلكه زندگي مي‌كردند و برنامه‌ريزي داشتند و پيشرفت مي‌كردند. البته سرعت و ابعاد پيشرفت آنوقت با زمان فعلي قابل مقايسه نيست.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ما در فرهنگ خود تعاون،‌ همكاري، زندگي جمعي، مساعدت و كمك به پائين دست‌ها و مبارزه با فقر و بي‌عدالتي را داريم كه بايد در متن برنامه‌ريزي بومي اسلامي-ايراني ما ديده شود، گفت: به نظر من اين طرح مقوم برنامه‌ريزي اسلامي و ايراني ما است، ضمن اينكه ايراني‌ها در طول تاريخ كساني بودند كه از علم و دانش و مديريت به خوبي در زندگي خود اعم از شهرسازي، معماري، اقتصاد و زيرساخت‌ها و تأسيسات زيربنايي استفاده مي‌كردند اما بخش مهمي از اين مسائل كه از آن به بهره‌وري يا كارآمدي تعبير مي‌كنيم را الان از دست داده‌ايم و وقتي علت از دست دادن اين ويژگي بسيار ارزشمند را ريشه‌يابي مي‌كنيم مي‌بينيم يكي از علل اصلي‌اش همين وضعيت اقتصاد است كه تنبل بار آورده و حساسيت‌ها را جابجا كرده است و سپس مسيرها منحرف شده و بسياري از چيزها در جايگاه واقعي خود نيستند. بالاخره ديده‌ام در كلاس كه همكار محترمي زندگي خود را با ديگران مقايسه‌ كرده است كه از همين وضعيت آشفته توزيع هماهنگ يا توزيع عمومي يارانه‌ها استفاده بيشتري كردند و به لحاظ اقتصادي در مرتبه بالاتري قرار گرفته‌اند. يعني اگر اين پايه و پيچ اصلي را تنظيم كنيم، خيلي از اين‌ها به طور طبيعي برمي‌گردد و در جاي خودش قرار مي‌گيرد.
در بخش ديگري از اين برنامه تلويزيوني جمشيدي‌ها خطاب به رئيس‌جمهور با بيان اينكه شما به مباني ديني تأكيد داريد ولي در اين طرحتان اقتصاد را براي تغيير رفتار زيربنا دانسته‌ايد، از احمدي‌نژاد پرسيد: فكر نمي‌كنيد به لحاظ تئوريك اينها با هم مشكل دارد؟
احمدي‌نژاد در پاسخ به وي با تأكيد بر اينكه اگر تمام معيارهاي فرهنگي را وصل كنيم به اين طرح، حرف شما درست است، افزود: اما ما كه چنين كاري نكرديم. ما كي گفتيم اين طرح جلوي همه تخلف‌ها، دروغگويي و سوءاستفاده را مي‌گيرد؟ ما گفتيم جلوي اسراف را مي‌گيرد. البته اين طرح اسراف را صفر نمي‌كند، بلكه جلوي اسراف آشكاري كه مي‌بينيم اتفاق مي‌افتد را مي‌گيرد و الا ممكن است بعدا كسي هم باشد و در زندگي‌اش اسراف كند.
وي با بيان اينكه اين مطلب آقاي جمشيدي‌ها يعني ترويج كسب رزق و روزي حلال، حرف درستي است و آن را در برنامه پنجم آورده‌ايم، تصريح كرد: شما ممكن است در بهترين مقررات اقتصادي نيز سوءاستفاده و تخلف داشته باشيد؛ اين نيست كه اگر مقررات و سازوكارهاي اقتصادي را بهينه كرديم و يا منطقي كرديم لزوما جلوي تمام سوءاستفاد‌ه‌ها گرفته مي‌شود، ما چنين حرفي نزديم بلكه مي‌گوييم اهداف طرح اين 4 مورد را دنبال مي‌كند يعني جلوي بخش مهمي از اسراف را مي‌گيرد و جلوي بخش مهمي از بي‌عدالتي در توزيع را مي‌گيرد ولي معنايش اين نيست كه همه بي‌عدالتي‌ها در عرصه اقتصادي با اين طرح تمام مي‌شود. بلكه بايد ماليات‌ها، گمرك و بانك و نظام صدور مجوزها و ... نيز بايد درست شود و فرصت‌ها بايد عادلانه در اختيار مردم قرار بگيرد و سرمايه‌گذاري‌ها درست هدايت شود و ده‌ها كار ديگر.
رئيس‌جمهور ادامه داد: ما فعلا در حوزه اين طرح صحبت مي‌كنيم و مي‌گوييم كه حتما بخشي از رفتارهاي اقتصادي را تغيير مي‌دهد. نه اينكه سوءاستفاده‌ها را صفر كند بلكه در كنار اين طرح يك بسته فرهنگي نياز داريم كه جلوي سوءاستفاده‌ها را بگيرد.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه نمي‌توان تاثير مقررات اقتصادي را در رفتار اقتصادي مردم ناديده گرفت، ادامه داد: مردم انتخاب مي‌كنند. يك جوان مي‌بيند 2 فرصت در برابرش است، در يك فرصت تلاش و انديشه، ابتكار عمل لازم نيست و ريسكي هم در آن نيست و اتفاقا درآمد بالايي هم دارد و در كنار آن فرصت ديگري است كه بايد ريسك و فكر كند، سختي‌ها را تحمل كند و ابتكار عمل داشته باشد و با يك رقابت سنگين مواجه است. نوعا اولي را انتخاب مي‌كنند و عقل معاش هم همين را مي‌گويد.
در ادامه اين برنامه تلويزيوني، پژويان خاطرنشان كرد: بزرگ كردن قرص نان كه ايجاد كارايي و افزايش توليد ناخالص ملي است و توزيع عادلانه آن، بهتر از طريق سياست‌هاي اقتصادي ممكن مي‌شود. اگر بپذيريم كه جامعه داراي يك ساختار ديني هست پس آنچيزي كه جامعه را تغيير مي‌دهد اين علائم و ابزار در زمينه تصميمات اقتصاديشان است.
احمدي‌نژاد در پاسخ به پژويان گفت: اتفاقا ما بنا بر دستور ديني اين كار را مي‌كنيم. من از شما سوال مي‌كنم، ما روزانه در كشور 60 ميليون ليتر بنزين توزيع مي‌كنيم و الان البته كارتي شد و مقداري سهميه‌بندي شد. چند درصد جامعه از آن استفاده مي‌كنند؟
وي افزود: بر اساس مطالعات ميداني كه انجام شده نزديك به 70 درصد انرژي كه با يارانه داريم مي‌دهيم را 30 درصد جامعه مصرف مي‌كند و 30 درصد را 70 درصد جامعه. يعني نحوه توزيع اين يارانه سنگين به اين شكل است. خوب اين روش غلط و ناعادلانه است و بايد درستش كنيم.

*با ادامه روند فعلي 4 سال ديگر نمي‌توان بودجه‌اي براي كشور بست

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور در ادامه نشست با كارشناسان كه بصورت مستقيم از شبكه اول سيما پخش شد اظهار داشت: ما روزانه 1 ميليون و 650 هزار بشكه نفت و به همراه گاز روي هم 4 ميليون و 200 هزار بشكه انرژي با قيمت يارانه‌اي در كشور توزيع مي‌كنيم كه 70 درصد اين را 30 درصد برخوردار جامعه استفاده مي‌كنند. اين عادلانه نيست. اجراي عدالت رفتارها را اصلاح مي‌كند و ما هم در اينجا مي‌خواهيم عدالت را اجرا كنيم و معتقديم آثار اين كار در جامعه منفي نخواهد بود.
وي با بيان اينكه ما معتقد نيستيم كه اين كا

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.08 seconds.